Home | 

Få varme leads fra dit website

Du tænker måske ikke over det i hverdagen, men dit website er en genial kilde til information om potentielle leads. Hver dag besøger en masse mennesker dit website af den ene eller den anden grund

Hvad er et lead?

Inden for salg og marketing taler man om leads, når man har identificeret en person eller virksomhed, der har interesse i de produkter, man sælger og autoritet til at købe dem. Leads er selvsagt meget interessante for enhver virksomhed, fordi de er potentielle kunder, der kan blive til egentlige kunder, hvis de håndteres rigtigt. Det essentielle spørgsmål er da, hvordan man håndterer disse leads korrekt. Det første skridt på vejen er at identificere dem. Det kan gøres på flere måder, og en af disse er særlig effektiv:
brug dit website.

Brug dit website, fang de varme leads

Du tænker måske ikke over det i hverdagen, men dit website er en genial kilde til information om potentielle leads. Hver dag besøger en masse mennesker dit website af den ene eller den anden grund.

De er interesserede i dit produkt, de vil gerne arbejde for din virksomhed, de vil gerne analysere det marked, du befinder dig på osv. Alle disse besøgende adfærd registreres hele tiden af systemet. Det vil sige, at du har adgang til information om, hvem der besøger dit site, hvor mange sider de ser og ikke mindst hvilke sider, de ser, hvor længe. Med den rigtige analytiske tilgang til den data, dit website samler ind for dig, har du en log over potentielle varme leads lige foran din næsetip. De besøgende, der for eksempel klikker ind på flere forskellige cases, og som også bruger længere tid på at læse om bestemte produktgrupper, er sandsynligvis ved at afsøge markedet, fordi de gerne vil købe et produkt, som din virksomhed laver. Om de vælger dig eller din konkurrent som endelig leverandør afhænger ikke kun af faktorer, du ikke har indflydelse på, det afhænger i høj grad af din indsats. Nu har du identificeret dit varme lead, og næste skridt er at tage kontakt. Det er her din salgsafdeling overtager.

Vær klar med en effektiv proces

Det er en god ide at have en veldefineret proces klar, når salgsafdelingen overtager de varme leads. Skal leadsene for eksempel kategoriseres alt efter hvilken type produkt, de har vist interesse for, således at salgsafdelingen bruger forskellige argumenter og tilgange til kunder, der har udvist interesse i forskellige produkter? Der er stor forskel på, hvilket marked du er i, og du bør bruge din indsigt i kundernes købsadfærd til at analysere dine leads adfærd og reagere intelligent på deres interesse. Det vil blandt andet sige, at du skal vurdere, hvor i beslutningsprocessen det enkelte lead befinder sig, og hvilke yderligere informationer de har brug for for at kunne vælge dit produkt. Dine salgsfolk skal nu kontakte kunden med det formål at klæde kunden på til et endeligt køb. Det kan kræve mere end en enkelt telefonsamtale, så vær klar til at følge op med mails eller anden kommunikation.

Mere om online marketing